Sydsveriges strategiska läge gör att cirka 41 procent av Sveriges importvärde och cirka 31 procent av exportvärdet passerar genom området. I projektet SEBTrans uppskattades en fördubbling av fraktvolymer i Östersjöregionen mellan åren 1997 och 2020. Fördubblingen uppnåddes redan efter sex år mellan Sverige och Polen. Sedan 2013 har handeln mellan Sverige och Polen ökat med cirka 44 procent.

Blekinges hamnar står för en betydande del i detta och Baltic Link har blivit en viktig handelskoppling mellan Skandinavien och blomstrande länder i Central- och Östeuropa, särskilt mellan Sverige och Polen.

Antalet lastbilar, trailers och släp som transporteras på rutten Karlskrona–Gdynia har ökat med 740 procent under de senaste 18 åren trots den kraftiga nedgången under krisåren 2008/09. I dag trafikerar Stena Line linjen med fyra ro-pax färjor och 46 turer per vecka (23 ankomster och 23 avgångar) och till år 2030 uppskattas ro-ro volymer mellan Gdynia–Karlskrona uppnå 200 000 fraktenheter per år.

Enligt Basprognos 2040 kommer godsvolymerna (antal ton) via Karlskrona att fortsätta öka till motsvarande 330 000 lastfordon år 2040.

Den Baltiska-Adriatiska korridoren som sträcker sig cirka 1 700 km söderut från hamnarna i Gdynia, Gdansk och Szczecin-Swinoujscie i norr till viktiga hamnar i Adriatiska havet i söder blir klar 2030 och då kommer gods att kunna transporteras i 160 km/tim på järnvägar genom Europa.

Här kan du läsa mer om Baltic-Links betydelse, värde och potential.

  • Kontakt

    Baltic-Link Association

    Besöksadress: Östra Köpmansgatan 1A, Karlskrona

    Kontaktpersoner:
    Torbjörn Gustafsson
    Telefon: 0455-32 16 23

    Tore Almlöf
    Telefon: 0455-30 30 27

    E-post: baltic-link@outlook.com